Seminar Dag van de Interoperabiliteit

Content

 

Seminar

(deze pagina wordt continue bijgewerkt)

Dit kennis- en netwerkseminar van Forum Standaardisatie staat in het teken van:

  • relevante en actuele oplossingen en (internationale) wetgeving voor het eenvoudig uitwisselen van data buiten het eigen domein
  • domeinoverstijgende oplossingen voor sectorspecifieke datavraagstukken.
Datum dinsdag 15 oktober 2024
Tijdstip 12.00 – 18.00 uur (de dag na World Standards Day)
Inloop vanaf 11.30 uur
Locatie Jaarbeursplein 6, 3521 AL Utrecht, Jaarbeurs Meetup

Opzet

In het plenaire programma en meerdere deelsessies belichten gastsprekers dit onderwerp vanuit verschillende perspectieven. Zoals:

Er is veel ruimte voor het gesprek en het uitwisselen van kennis en ervaring. Natuurlijk is er ook alle gelegenheid om elkaar te ontmoeten, bij te praten en nieuwe contacten te leggen tijdens de lunch, tussen de sessies in de pauzes en tijdens de borrel.

Voor wie?

Werk je en/of ben je betrokken bij een (Nederlandse) beheerorganisatie van een open standaard die op de ‘pas toe of leg uit’-lijst of lijst aanbevolen van het Forum Standaardisatie staat? Houd je je voor jouw werk binnen de overheid bezig met (linked) data-oplossingen? Dan nodigen wij - de leden van het Forum Standaardisatie - je met plezier uit voor ons seminar. We hopen je te mogen zien en ontmoeten!

Let op: we hebben ruimte voor maximaal 150 bezoekers.

Deel deze uitnodiging vooral met collega’s voor wie het ook interessant is.

Met hartelijk groet namens het Forum Standaardisatie
Larissa Zegveld, voorzitter

Programma

Het seminar Dag van de interoperabiliteit is een middag van inhoud, gesprek én ontmoeten en netwerken. De indeling van de sessies wordt nog nader bepaald.

Starttijd Onderdeel
12.00 uur Netwerklunch
12.30 uur Plenaire opening
13.15 uur Pauze
13.30 uur Kennissessies ronde één
14.15 uur Pauze
14.30 uur Kennissessies ronde twee
15.15 uur Pauze
15.30 uur Kennissessies ronde drie
16.15 uur Pauze
16.45 uur Plenaire resumé en afsluiting
17.00 uur Netwerkborrel
18.00 uur Einde

Sessies

Op de Dag van de interoperabiliteit maak je in de sessies kennis met relevante en actuele oplossingen en (internationale) wetgeving voor het eenvoudig kunnen uitwisselen van data buiten het eigen domein. De volgende onderwerpen staan nu op de rol (onder voorbehoud):

Data Act (meer grip op eigen gegevens), de Data Governance Act (veilig en betrouwbaar data delen) en ‘data-altruïstische organisaties’

 

Lars Bakker en Michiel van Dijk - Autoriteit Consument en Markt (ACM)

De ACM gaat, als beoogd toezichthouder, in op de Europese datastrategie, waarna de koppeling wordt gemaakt naar de DA en DGA. Het wetgevingsproces en de inhoud van de DA en DGA zullen kort worden behandeld, en er zal worden uitgelegd hoe de ACM zich voorbereidt op het toezicht van deze verordeningen. In bijzonder zal aandacht worden besteed aan hoe de DA ervoor zorgt dat consumenten en bedrijven meer autonomie krijgen over hun data, en hoe de DGA, door middel van het reguleren van databemiddelingsdiensten en data-altruïstische organisaties, ervoor zorgt dat data betrouwbaar en veilig gedeeld kunnen worden.

MIM en de MIM-community

Danny Greefhorst [MIM-community] en Paul Janssen [Geonovum]

Het metamodel voor informatiemodellering (MIM) is een standaard voor het creëren van interoperabiliteit bij het opstellen van informatie- en gegevensmodellen. Het voorziet in de behoefte om deze modellen te kunnen integreren, hergebruiken en te plaatsen in een semantische architectuur. De modellen worden toegepast in datarepresentaties die door de gezamenlijk afgesproken MIM-methodologie eenvoudiger te combineren en te integreren zijn. De MIM-methode wordt ondersteund in grote publieke semantiek- en data-uitwisselingstrajecten en is mede succesvol doordat er een actieve MIM-community is ontstaan.

Netwerk Digitaal Erfgoed: over de nationale infrastructuur voor digitaal erfgoed;

 

 

Wilbert Helmus en Enno Meijers  [Netwerk Digitaal Erfgoed]

In het Netwerk Digitaal Erfgoed werken organisaties en leveranciers samen om informatie over erfgoed beter vindbaar te maken volgens de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed. De strategie is opgesteld in nauwe samenwerking met OCW. Erfgoedorganisaties werken daartoe aan standaardisatie van data en functionaliteit met de Digitaal Erfgoed Referentie Architectuur als raamwerk. Hoe wordt er vanuit de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed stap voor stap gebouwd aan een nationale dataruimte voor verbonden erfgoedinformatie? Belangrijke componenten in deze aanpak vormen interoperabiliteit op basis van Linked Data technologie en decentrale diensten voor het verbinden en vindbaar maken van erfgoedinformatie. 

eDelivery

Stef Duteweert [Rijksdienst Digitale Infrastructuur] en Simon Neuteboom [Nederlandse Peppolautoriteit]

eDelivery is een door de Europese Commissie ontwikkelde technische specificatie, die in brede zin gebruikt kan worden voor het veilig en betrouwbaar uitwisselen van elektronische berichten. Dit kunnen bijvoorbeeld facturen, orders, juridische documenten en medische gegevens zijn. Simon en Stef verkennen graag met u welke mogelijkheden eDelivery ten aanzien van interoperabiliteit kan bieden voor andere bestaande oplossingen om berichten uit te wisselen.

 

Interoperable Europe Act

 

Patrick Knoester [Ministerie van BZK - directie Digitale Overheid]

Tijdens de sessie zal duidelijk worden wat verstaan wordt onder interoperabiliteit bezien in het kader van deze verordening. Welke middelen en maatregelen zet de verordening daarvoor in om dit te bevorderen? Daarnaast neemt Patrick je mee in de implementatie van de verordening in Nederland en hoe we dit aanpakken.

Na afloop weet je wat de verordening voor jou kan betekenen en welke kansen of mogelijkheden er zijn, maar ook of er eventuele nieuwe verplichtingen op jou en jouw organisatie afkomen.

 

Wet hergebruik van overheidsinformatie

 

Tom Kanis [Ministerie van BZK - directie Constitutionele Zaken en Wetgeving]

Op 19 juni jl. is een grote wijziging van de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) in werking getreden. Deze sessie zal gaan over de nieuwe regels die daaruit voortvloeien voor (semi-)overheidsorganisaties. De Who is de Nederlandse implementatie van de Europese hergebruik- en open data richtlijnen en ziet op de manier waarop, en de voorwaarden waaronder openbare overheidsinformatie beschikbaar moet worden gesteld als open data.

Betekenisvol samenwerken met HKBA en Wetsanalyse

Mariette Lokin [Hooghiemstra & Partners]

Voor het verantwoord gebruiken en delen van gegevens is inzicht in hun betekenis cruciaal. Die betekenis is gekoppeld aan de context waarin gegevens ontstaan en vervolgens worden (her)gebruikt. 
Die context wordt grotendeels bepaald door wet- en regelgeving. Hoe die wordt doorvertaald naar de uitvoeringspraktijk is van groot belang. Het bepaalt de impact van gegevens op de besluiten die de overheid neemt over mensen. En ook of gegevens herbruikbaar zijn over de grenzen van domeinen en organisaties heen. Ontdek de methodiek van Ketenbusinessanalyse en Wetsanalyse om verantwoordelijkheden, diensten, processen en gegevens uit wet- en regelgeving te destilleren, als bouwstenen voor een ‘verantwoorde’ samenwerking en informatievoorziening in de uitvoering.

GO FAIR: over de Fair Data Principles 

Barend Mons [directeur international office GO FAIR] i.s.m. Norbert van Dijk en Rens Kievit [directie CIO&I, BZK] en Nictiz over concrete toepassingen bij hun organisaties

 

 

 Federatief Datastelsel

 

Andre van Brussel [ICTU]

 

 Centre of Excellence for Data Sharing & Cloud

 

Peter Verkoulen c.s. [Centre of Excellence for Data Sharing & Cloud]

Over het ontgrendelen van de waarde van (sectoroverstijgend) datadelen

 

Elke sessie kent een informeel karakter: geen hoorcollege, maar een groepsgesprek met deelnemers en over de inhoud.

Sprekers

Lars Bakker [Autoriteit Consument & Markt]

Lars is werkzaam als Toezichthouder Online Platforms bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Met zijn juridische achtergrond richt hij zich voornamelijk op de voorbereiding op het toezicht op de Data Act en de Data Governance Act.

Michiel van Dijk [Autoriteit Consument & Markt]

Michiel is de projectleider van de Data Act bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). In deze functie geeft hij leiding aan het team dat zich bezighoudt met de voorbereiding op de rol van de ACM als beoogd Nederlandse toezichthouder voor de regels in de Data Act.

Danny Greefhorst [bureau MIDO, directeur ArchiXL]

Danny is enterprise-architect vanuit bureau MIDO en daarbij verantwoordelijk voor de domeinarchitecturen gegevensuitwisseling en toegang. Hij is tevens directeur van ArchiXL en heeft veel ervaring als consultant en architect binnen de Nederlandse overheid met data-, informatie- en kennisgerelateerde vraagstukken. Hij is initiatiefnemer en trekker van de landelijke MIM-community.

Wilbert Helmus [netwerkmanager Netwerk Digitaal Erfgoed]

Wilbert Helmus heeft ruime ervaring op het gebied van (digitaal) cultureel erfgoed. Hij werkte eerder bij het Rijksmuseum Amsterdam,  adviesbureau Reekx, Ministerie van OCW, Stichting DEN en het Fries Museum / Keramiekmuseum Princessehof. Bouwen aan samenwerkingen staat daarbij altijd centraal.

Enno Meijers [CTO Netwerk Digitaal Erfgoed]

Enno is sinds 1999 betrokken bij de ontwikkeling van digitale infrastructuren in de bibliotheek- en cultuursector. Het werken volgens architectuur en het implementeren (linked data) standaarden vormen belangrijke uitgangspunten voor zijn werk.

Simon Neuteboom [Nederlandse Peppolautoriteit] en Stef Duteweert [Rijksinspectie Digitale Infrastructuur]

Simon en Stef hebben beiden een rol in het toezicht op Peppol. Dit is een wereldwijd gebruikt eProcurement stelsel, dat is gebaseerd op eDelivery.

Patrick Knoester [senior beleidsmedewerker bij het Ministerie van BZK, directie Digitale Overheid]

Patrick is als lid van de “expert group on interoperability” van de Europese Commissie betrokken geweest bij de onderhandelingen rondom de Interoperable Europe Act. Hij is namens zijn directie aangewezen als National Competent Autority en daarmee verantwoordelijk voor de implementatie van de act in Nederland. Hiervoor onderhoud hij contacten met zowel de EC als stakeholders in Nederland en coördineert hij de Nederlandse inbreng in de Interoperable Europe Board.

Tom Kanis [wetgevingsjurist bij het Ministerie van BZK, directie Constitutionele Zaken en Wetgeving]

Tom houdt zich bezig met diverse wetstrajecten op het gebied van data en algoritmen, waaronder de implementatie van de Europese Open data richtlijn in de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Mariette Lokin [Principal consultant bij Hooghiemstra & Partners]

Mariette begon haar loopbaan als wetgevingsjurist. Dat democratisch vastgestelde wetgeving letterlijk ‘verantwoord’ moet landen in computersystemen is een rode draad in haar loopbaan geworden.  Bij de Belastingdienst werkte zij mee aan de ontwikkeling van de aanpak Wendbare wetsuitvoering. De methode Wetsanalyse is daarvan een onmisbaar onderdeel. Daarnaast promoveerde Mariette aan de Vrije Universiteit Amsterdam met haar proefschrift Wendbaar wetgeven, de wetgever als systeembeheerder

Paul Janssen [expert geostandaarden bij Geonovum]

Paul vervult bij Geonovum een belangrijke rol in de totstandkoming van geo-standaarden en de afstemming daarvan met nationale en internationale ontwikkelingen. Naast projectbegeleiding verzorgt hij de informatieanalyse en vertaling daarvan in semantische standaarden voor een operationele geo-informatie infrastructuur.

(portret volgt)

Andre van Brussel [projectleider en adviseur Federatief Data Stelsel, ICTU]

Andre houdt zich bezig met de ontwikkeling en implementatie van het Federatief Datastelsel. Hij begeleidt projecten om te komen tot afspraken voor verantwoord data delen en helpt met de implementatie ervan.

(portret volgt)

Norbert van Dijk [BZK]

CIO-adviseur, directie CIO&I, BZK

(portret volgt)

Rens Kievit [BZK]

promovendus, directie CIO&I, BZK

(portret volgt)

Nictiz [naam volgt]

 

(portret volgt)

Barend Mons [GO FAIR]

directeur international office 

(portret volgt)

Peter Verkoulen [CoE DSC]

programmadirecteur Center of Excellence for Data Sharing & Cloud

Locatie

De Dag van de interoperabiliteit vindt plaats in Jaarbeurs Meetup in Utrecht. De zalen en voorzieningen zoals garderobe en toiletten zijn bereikbaar per lift of roltrap en allen toegankelijk voor rolstoelgebruik. Voor mindervalide bezoekers zijn er aparte toiletvoorzieningen aanwezig.

Bereikbaar met openbaar vervoer

Meetup is verreweg het eenvoudigst te bereiken met het ov. De locatie is gelegen naast station Utrecht Centraal en is ook per bus en tram uitstekend en meest duurzaam te bereiken.

Bereikbaar per fiets

Kom je met de fiets? Die parkeer je eenvoudig in de overdekte en bewaakte fietsenstallingen van de NS op het Jaarbeursplein en fietsenstalling Knoop. De eerste 24 uur kan je hier gratis je fiets stallen. Let op: je hebt hiervoor wel een OV-chipkaart nodig.

Bereikbaar per auto

Jaarbeurs heeft meer dan drieduizend parkeerplaatsen op eigen terrein, inclusief meer dan veertig oplaadpunten en één overdekte parkeergarage. Ook zijn er voldoende parkeerplaatsen voor mindervaliden aanwezig. Zie voor meer informatie de website van Jaarbeurs Utrecht.

Inschrijving

Aanmelden voor deelname aan de Dag van de interoperabiliteit van dinsdag 15 oktober doe je via het aanmeldformulier. Na het verzenden ontvang je een bevestiging van de inschrijving op het ingevulde mailadres.

Contact

Voor vragen over het programma, de locatie en organisatie kun je een mail sturen aan het bureau Forum Standaardisatie op info@forumstandaardisatie.nl.

Documentatie-type